[HomeWallet] Funkcjonalności

Cześć!

Dzisiaj kontynuujemy temat aplikacji na konkurs Daj Się Poznać.

Tak jak pisałem w pierwszym wpisiebędzie to aplikacja webowa do śledzenia finansów domowych pisana w .NET Core.

Dzisiaj trochę o funkcjonalnościach, jakie będzie realizować.


Ogólny plan

Swego czasu na wykładzie z Komunikacji Człowiek-Komputer, wykładowca puścił nam film o początkach arkuszy kalkulacyjnych. Były tam pokazane domowe księgi finansów, które uzupełniane ręcznie były przykładem żmudnej pracy, przy której jak się pomyliliśmy, to wszystko szło na marne. Pomyślałem wtedy, że fajnie byłoby mieć coś takiego w odświeżonej, elektronicznej wersji, żeby wiedzieć, ile wydaje na konkretne artykuły w danym okresie. Tak na marginesie, była to chyba jedyna ciekawa rzecz, jaką wyniosłem z tych wykładów.

Aplikacja ma służyć do obserwacji naszych wydatków. Główne założenie jest takie, że każdy wydatek dodajemy do aplikacji w postaci rachunku/paragonu. Paragon składa się z produktów, produkty mają swoje kategorie. Dodajemy również dokładne ceny każdego produktu a każdy rachunek przypisujemy do konkretnego sklepu. Dzięki temu powstaną statystyki, które będą w stanie pokazać całkiem sporo różnych informacji, przykładowo ile wydajemy na artykuły spożywcze w Biedronce, a ile na ubrania w H&M. Będzie też możliwość porównania cen konkretnych produktów w dwóch sklepach, albo pokazania ceny danego produktu na przestrzeni czasu.


Lista funkcjonalności

  1. Dodawanie wydatków

– w formie „paragonów” z danego sklepu

– podział na kategorie, np. Żywność, ubrania, rozrywka itp (możliwość definiowania własnych)

– dodawanie cyklicznych opłat, typu czynsz lub kredyt

  1. Dodawanie przychodów
  2. Planowanie budżetu

– na określony okres

– pokazywanie na bieżąco stanu, tj. ile zostało z planowanego budżetu lub o ile został przekroczony

  1. Statystyki

– na różne okresy

– wykresy dla przychodów i wydatków

– porównanie statystyk z poprzednimi okresami (tygodnie, miesiące, lata, itp.)

– statystyki dla konkretnych kategorii

– porównanie wydatków między sklepami, np. w którym sklepie wydaliśmy najwięcej

– wykresy dla konkretnych sklepów, np. rozkład wg kategorii dla sklepu

– porównania cen konkretnych produktów między sklepami (co może być o tyle trudne, że użytkownikowi może nie chcieć się zamieszczać informacji o np. wielkości kupionego opakowania)


Taki jest plan. Jeżeli aplikacja wypali, a wypalić musi, bo to moja praca inżynierska, i nie znienawidzę jej za bardzo podczas pisania, to prawdopodobnie powstanie wersja mobilna oraz API do bazy. O szczegółach technicznych jednak później. W następnym wpisie planuję napisać co nieco o bazie danych.

Tymczasem dajcie znać co sądzicie o funkcjonalnościach. Macie może jakieś własne pomysły? Z chęcią je poczytam, a te ciekawe zaimplementuję 🙂

Dzięki za odwiedziny i do zobaczenia już niedługo!

8 komentarzy

  1. Bardzo ciekawie brzmi 🙂 chętnie zobaczę jak będzie działać gdyż sam planuje budżet domowy i póki co posiłkuje się Excelem 😉 taka apka rozwiązała by moje problemy 😉 Dopinguje 🙂

    1. Dzięki za odwiedziny i miłe słowa 🙂

  2. Proponowałbym, żeby dało się na szybko zrobić zdjęcie paragonu, żeby później łatwo znaleźć i uzupełnić dane. Czasami też na szybko fajnie wpisać na co się wydało. Wiele aplikacji ma taki interfejs, że na szybko się nie da 🙂 Czekam na apkę 🙂 Może jakiś feedback da Ci Michał Szafrański z bloga jakoszczedzacpieniadze.pl – też dużo pisał, że brakuje mu dobrej apki.

    1. Dzięki za fajny pomysł, pomyślimy 🙂

  3. Ireneusz Patalas says: Odpowiedz

    Możesz się inspirować Quicken’em. Używam go od lat do budżetu domowego, z trudem go kupiłem, ale jest ciężki i czasami niestabilny.
    Jak zrobisz konkurencję to chętnie kupię, trzymam kciuki 🙂

    1. juniornetdev says: Odpowiedz

      Z Quicken’em jest ten problem, że nie ma wersji darmowej, a jest trochę drogi, żeby go tylko sprawdzić, szczególnie dla studenta 😉 Ale dzięki za feedback 🙂

  4. Skoro dodajemy jako paragony, to może opcja aby dodać paragon także do loterii paragonowej? Wymagałoby to uzupełnienia dodatkowych danych i pewnie trochę „hackowania”, ale byłoby takie „dwa w jednym” 🙂

    Sam spisuje budżet od dłuższego czasu, w google sheetach + mam appke „nakładkę”, aby szybko dodawać. Dla mnie to klucz – aby się szybciutko dało dodać wydatek. Chętnie zobaczę wyniki 🙂

    1. juniornetdev says: Odpowiedz

      Pomyślimy, poczytam trochę o loterii i zobaczymy co da się zrobić, bo pomysł bardzo fajny 🙂 Dzięki! 🙂

Dodaj komentarz